Aktuálně

Celostátní seminář a 35. valná hromada ASPŠ ČR ve Špindlerově Mlýně

Ve dnech 7.–9. října 2024 proběhl ve Špindlerově Mlýně tradiční celostátní seminář ředitelů SPŠ, spojený s 35. valnou hromadou Asociace SPŠ ČR. Hlavními tématy byly aktuální legislativní změny, financování škol, inovace oborové soustavy, revize RVP i digitalizace přijímacího řízení. Delegáti rovněž schválili výroční zprávu a rozpočet na rok 2025, zvolili nové vedení a jednali o dalším směřování odborného školství v ČR. Novinkou byla také prezentace návrhu nového loga a webu Asociace.

Stanoviska MŠMT

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo podrobné stanovisko k situacím, kdy žáci neukončí úspěšně poslední ročník vzdělávání a nemohou proto konat maturitní zkoušku v jarním období. Přihláška k jarnímu termínu se v těchto případech považuje za neplatnou a žák se nově hlásí k řádnému termínu v podzimním období. Přitom může měnit volbu předmětů a profilových zkoušek, přičemž úspěšně vykonané praktické nebo písemné profilové zkoušky z jara mu mohou být uznány.

Zároveň MŠMT řešilo i problematiku opakovaného nástupu žáka do posledního ročníku po neúspěšném složení maturitní zkoušky. V případě návratu na stejnou školu by šlo o obcházení zákona (§ 66 odst. 7), což není právně možné. Pokud však žák přestoupí na jinou školu, zákonná překážka odpadá a vzniká mu nový nárok na konání MZ – včetně nového počítání tří pokusů i pětileté lhůty.

Stanovisko CZESHA k maturitním zkouškám

Unie školských asociací CZESHA zveřejnila zásadní komentáře k organizaci a průběhu maturitních zkoušek v jarním období 2010/2011. Předseda unie Ing. Jiří Zajíček konstatuje, že ačkoliv první jednotná maturita proběhla bez zásadních technických komplikací, přinesla školám mimořádnou administrativní a organizační zátěž.

V dokumentu zaznívá řada konkrétních návrhů na zjednodušení systému – od digitalizace přihlašování a záznamů přes snížení byrokracie kolem hodnotitelů až po možnost ponechat pracovní listy ve školách. CZESHA rovněž upozorňuje na nedostatečné financování zkoušek, nevhodné změny vyhlášky během školního roku a požaduje lepší využití zkušeností škol z generálky.

Jedním z klíčových doporučení je zkrácení maturitního období a větší prostor pro věcné připomínky školské praxe při přípravě dalších úprav koncepce.

Připomínky CZESHA k 1. verzi „Bílé knihy terciárního vzdělávání“

Unie školských asociací ČR vyjadřuje zásadní stanoviska k návrhům první verze „Bílé knihy“ týkajícím se transformace vyšších odborných škol. Dokument podporuje otevřenost a diverzifikaci terciárního vzdělávání, zdůrazňuje potřebu věcných kritérií namísto formálních opatření a odmítá návrh na personální oddělení VOŠ od středních škol. Unie zároveň předkládá konkrétní návrhy na legislativní ukotvení a akreditační systém profesně orientovaných programů. Více informací naleznete v úplném znění stanoviska.

Nepříznivý vývoj v oblasti kvalifikovaných technických profesí – základní teze a návrhy opatření

Současný vývoj v oblasti technických profesí představuje závažnou překážku pro další ekonomický růst. Unie zaměstnavatelských svazů ČR a Unie školských asociací ČR ve společném stanovisku upozorňují na hlavní příčiny tohoto stavu a formulují návrhy systémových opatření, jejichž cílem je stabilizace a rozvoj odborného technického školství. Celý text včetně návrhů na úrovni státu, zaměstnavatelů a škol naleznete v článku.

Stanovisko – RVP oboru Aplikovaná chemie

Chemická sekce projednala návrhy úprav odborné části RVP - viz přílohy