Aktuálně

Prohlášení Unie školských asociací CZESHA k novele školského zákona č. 561/2004 Sb. týkající se změny podmínek přijímání do 1. ročníku vzdělávání ve středních školách

Národní rada Unie školských asociací CZESHA vydala kritické prohlášení k novele školského zákona, která mění pravidla přijímacího řízení na střední školy. Podle CZESHA přinese nová právní úprava řadu negativních důsledků – zvýšení administrativní zátěže, nárůst provozních nákladů i destabilizaci celého systému.

Zásadním problémem je podle asociace zavedení možnosti podat více přihlášek v jednom kole bez dostatečně upraveného systému řízení a evidence. To podle školských odborníků povede k „virtuálnímu převisu“ uchazečů, prodloužení přijímacího řízení, ztrátě přehledu o skutečném počtu nastupujících žáků a zvýšení nejistoty pro školy, rodiče i žáky. V důsledku toho hrozí komplikace při plánování výuky, personálních kapacit a financování.

CZESHA varuje, že novela vznikla v době, kdy stávající systém bez problémů umožňoval umístit většinu uchazečů již v 1. kole. Změny tak podle jejího vyjádření nejsou potřebné a naopak zhorší fungování školského systému. Unie vyzývá zákonodárce k přehodnocení úpravy s ohledem na její praktické dopady.

Společné prohlášení UZS ČR a CZESHA k pozměňovacímu návrhu znění § 166 odst. 5 školského zákona

Unie zaměstnavatelských svazů ČR a Unie školských asociací ČR (CZESHA) se společným prohlášením důrazně ohradily proti pozměňovacímu návrhu poslance Tomáše Zajíčka ke změně § 166 odst. 5 školského zákona, který by umožnil odvolávání ředitelů škol i bez prokazatelného závažného důvodu. Podle signatářů by šlo o krok zpět, jenž by otevřel prostor pro subjektivní, či dokonce politicky motivované zásahy do řízení škol.

Původní ustanovení § 166 odst. 5 bylo do zákona začleněno právě na základě negativních zkušeností s neodůvodněnými odvoláními ředitelů a mělo chránit integritu vedení škol před svévolným jednáním. Obě organizace upozorňují, že odstranění slova „závažného“ z textu by fakticky anulovalo smysl celého ustanovení. Návrh byl dříve již jednou odmítnut v rámci meziresortního připomínkového řízení a stáhnut ministerstvem školství s odkazem na potřebu širší a systémové debaty. UZS a CZESHA proto apelují na poslance, aby návrh jednoznačně zamítli, a jsou připraveny podpořit cestu objektivního hodnocení ředitelské práce, založeného na skutečných výsledcích a standardizované evaluaci.