Aktuálně

Zápis z jednání Rady asociace SPŠ ČR konané dne 4. 10. 2011 ve Špindlerově Mlýně

Na pracovní poradě Rady ASPŠ byla projednána řada aktuálních témat včetně změn v organizaci státních maturit. Členové se shodli, že návrh na losování externích hodnotitelů písemných prací je neefektivní a preferují, aby hodnocení zůstalo v gesci škol. V diskusi zazněla i potřeba rozlišovat úroveň maturity dle plánovaného dalšího studia žáka.

Rada se dále věnovala otázkám financování – zazněla kritika rovného přístupu ke státním a soukromým školám bez ohledu na provozní náklady a návrh na možnost úhrady nadstandardní výuky rodiči. Řešily se i připravované legislativní změny – novela školského zákona, zákon o pedagogických pracovnících a změny v přijímacím řízení.

Byly navrženy nové personální změny v odborných sekcích a radě (za odcházející Ing. Kadeřábka a Mgr. Procházku). Zazněla také výzva k lepšímu informování o dění v jednotlivých krajích a záměr aktualizovat webové stránky asociace, včetně zavedení anglické verze úvodu a fotografií členů rady.

 

Stanovisko CZESHA k maturitním zkouškám

Unie školských asociací CZESHA zveřejnila zásadní komentáře k organizaci a průběhu maturitních zkoušek v jarním období 2010/2011. Předseda unie Ing. Jiří Zajíček konstatuje, že ačkoliv první jednotná maturita proběhla bez zásadních technických komplikací, přinesla školám mimořádnou administrativní a organizační zátěž.

V dokumentu zaznívá řada konkrétních návrhů na zjednodušení systému – od digitalizace přihlašování a záznamů přes snížení byrokracie kolem hodnotitelů až po možnost ponechat pracovní listy ve školách. CZESHA rovněž upozorňuje na nedostatečné financování zkoušek, nevhodné změny vyhlášky během školního roku a požaduje lepší využití zkušeností škol z generálky.

Jedním z klíčových doporučení je zkrácení maturitního období a větší prostor pro věcné připomínky školské praxe při přípravě dalších úprav koncepce.

Profilová část maturitní zkoušky (školní rok 2010/2011, Technické lyceum)

V rámci projektu Kurikulum S byl vytvořen metodický návod pro realizaci profilové části maturitní zkoušky v oboru Technické lyceum, který reflektuje připravovanou vyhlášku MŠMT a sjednocuje požadavky na ověřování odborných znalostí a dovedností žáků.

Maturita bude nově obsahovat dvě teoretické zkoušky – povinnou z matematiky a volitelnou z odborného předmětu (např. fyzika, chemie, ICT nebo grafická komunikace), doplněné o praktickou zkoušku formou dlouhodobé maturitní práce. Tematické okruhy byly připraveny ve spolupráci pilotních i nepilotních škol a budou sloužit jako základ pro tvorbu konkrétních maturitních témat dle ŠVP jednotlivých škol.