I) VH ASPŠ bere na vědomí přijetí nových členů:
- Střední zahradnická škola, Žákovská 20-22, 709 00 Ostrava-Hulváky
- SPŠ chemická, Krátká 175/7, 410 15 Lovosice
- SOŠ dopravní, SOU a U, Moravská 2/964, 700 30 Ostrava-Vítkovice
- SPŠ a SOU, Kollárova 445, 563 01 Lanškroun
- SPŠ stavební, Chodské náměstí 2, 301 00 Plzeň
II) VH ASPŠ schvaluje:
- Zprávu o hospodaření za minulé období
- Zprávu revizní komise za minulé období
- Odměnu předsedovi asociace, Kč 12.000
- Odměnu členům rady a vedoucím odborných sekcí, Kč 3.000
- Limit na činnost krajských skupin asociace zúčtovaný prostřednictvím kanceláře, Kč 5.000
III) K projednávaným bodům přijala VH ASPŠ tato stanoviska:
K otázkám financování:
- Opakovaně vyjadřujeme znepokojení nad přetrvávajícím problémem neexistence transparentního a motivujícího systému financování škol (viz usnesení 12. VH bod IV 1).
Považujeme za zásadní princip normativního financování se závaznými oborovými normativy, které garantují minimální úroveň financování odborných škol a na úrovni krajů mohou být modifikovány podle místních podmínek, rozvojových záměrů kraje a jeho finančních možností pouze směrem nahoru.
V této souvislosti považujeme za konstruktivní myšlenku dvou soustav normativů: - Podle věkových kohort (pro kraje)
- Oborových normativů (pro školy, s případnou krajskou modifikac
Přičemž celkový objem prostředků prvního systému normativů by měl převyšovat minimální objem prostředků pro oborové normativy. - Znovu upozorňujeme na nevhodnost účelové vazby prostředků pro další vzdělávání pedagogických pracovníků na akreditované kurzy MŠMT. V oblasti odborného vzdělávání není většina vzdělávacích akcí určena primárně pro sektor školství a proto nejsou akreditovány. Současný systém komplikuje a při napjaté rozpočtové situaci přímo ohrožuje další vzdělávání učitelů odborných předmětů.
- Snížení pedagogických úvazků ICT koordinátorů na školách považujeme za pozitivní krok. Považujeme však za potřebné finančně pokrýt mzdové náklady v této souvislosti.
K otázkám řízení a kompetencí:
- Analýza postavení škol v krajích vede ke znepokojivému závěru o velmi různém přístupu krajů k zásadnímu principu právní subjektivity škol, který je zakotven zákonem. Faktické omezování právní subjektivity škol formou podzákonných instrukcí a předpisů považujeme za velmi negativní. Vyjadřujeme přesvědčení, že takový přístup ve svém důsledku zatěžuje vztahy mezi zřizovatelem a školami, komplikuje roli kraje v systémovém řízení regionálního školství, velmi omezuje operativnost rozhodování. Vedení škol zbavuje potřebných nástrojů k rozhodování aniž by bylo zbaveno nedělitelné odpovědnosti za tato rozhodnutí , která je dána zákonem.
- S nedostatečně definovaným postavením škol souvisí i nedostatečně definované postavení ředitelů, kterým zákon ukládá mimořádnou odpovědnost při výkonu státní správy na škole i řízení svěřené instituce. Považujeme za potřebné exaktněji stanovit způsob jmenování, hodnocení i odvolání ředitelů, podmínky jejich práce a odměňování, např. formou obdoby manažerských smluv.
- Pedagogický úvazek ředitelů v rozsahu současných předpisů považujeme za akceptovatelný i při enormním vytížení ředitelů. Domníváme se, že vzhledem k poslání školy má v jejím čele stát ředitel, který je a zůstává pedagogickým pracovníkem.
- Podporujeme zřízení Rad škol a přesné vymezení jejich poslání a kompetencí zákonem. Za důležité však považujeme, aby složení Rady školy odpovídalo typu školy. U středních odborných škol je nezbytné, aby v Radě školy měli nejvýznamnější postavení sociální partneři z odborné veřejnosti a zaměstnavatelských institucí odpovídajícího zaměření.
K otázkám koncepčním a metodickým:
- Vítáme návrhy společné pracovní skupiny pro reformu maturitní zkoušky, které směřují k realizaci vyváženého modelu maturitní zkoušky pro všechny typy škol.
Jednoznačně podporujeme variantu: - 2 zkoušky společného základu
- 3 profilové zkoušky
- 0 – 4 nepovinné zkoušky
s možností volby typu profilových zkoušek (prezenční, praktická, dlouhodobá s obhajobou) na úrovni školy. - VH ASPŠ podporuje projekt Čs. spořitelny na předání uvolňovaných počítačů školám s repasí zajišťovanou v gesci ASPŠ. Ukládá předsedovi a Radě asociace spolupracovat při organizačním zajištění tohoto projektu.
- VH ASPŠ ustavuje pracovní skupinu pro legislativní problematiku a pověřuje jejím vedením Ing. M. Zapletala, ředitele SPŠE a VOŠ Pardubice. Úkolem této skupiny je vyhodnocovat legislativní problémy, které negativně ovlivňují činnost škol, zprostředkovat zkušenosti s jejich řešením a ve spolupráci s vedením asociace předávat tyto podněty a informace příslušným orgánům s legislativní iniciativou.
- VH ASPŠ ukládá vedení asociace a sekci technických lyceí úkol zorganizovat konferenci o technických lyceích, která by zhodnotila dosavadní zkušenosti s tímto studijním oborem i s uplatněním jeho absolventů. Konference by měla představitelům krajů, odborné veřejnosti i široké veřejnosti prezentovat současné pozitivní poznatky i smysl a budoucnost oboru Technické lyceum na SOŠ.
- VH ASPŠ ukládá všem členským školám asociace, aby v nejkratší možné době provedli přeregistrování své školy do nové interaktivní databáze asociace. Postup je uveden na www.asps.cz
Ve Znojmě 4. října 2002
Ing. Jaroslav Ponec v. r.
předseda ASPŠ ČR