Zápis z 20. valné hromady Asociace středních průmyslových škol ČR ve dnech 6. - 8. října 2009 ve Špindlerově Mlýně

 

I) VH ASPŠ  BERE NA VĚDOMÍ:

Přijetí nových členů:

Střední průmyslová škola, Hostovského 910, 549 31 Hronov
Střední škola technická, 1. máje 2, 789 85 Mohelnice

II) VH ASPŠ  VOLÍ:

Předsedu Asociace SPŠ ČR:

Ing. Jaroslav Ponec

Členy rady asociace podle krajů:

Kraj Praha Ing. Jiří Zajíček
Královéhradecký kraj Mgr. Nataša Ungermanová
Jihočeský kraj Bc. Jan Šindelář
Plzeňský kraj Ing. Vladimír Šípek
Liberecký kraj Ing. Josef Šorm
Středočeský kraj Ing. Jaroslav Načeradský
Olomoucký kraj Ing. Jan Slezáček
Moravskoslezský kraj Ing. Jaroslav Ponec
Jihomoravský kraj Ing. Vilém Koutník, CSc.
Karlovarský kraj Ing. Žemlička Pavel
Ústecký kraj Ing. Josef Šlapák
Kraj Vysočina Ing. Miroslav Vítů
Pardubický kraj Ing. Miroslav Zapletal
Zlínský kraj Ing. Radomír Nedbal

Vedoucí odborných sekcí:

Strojírenská Ing. Radomír Nedbal
Elektrotechnická Ing. Marie Plocková
Chemická Ing. Vilém Koutník, CSc.
Stavební Ing. Pavel Vacek
Technických lyceí Mgr. František Procházka
Dopravní Ing. Jan Kadeřábek

Členy revizní komise:

Ing. Jiří Kaličinský
Ing. Jiří Mlýnek
Ing. Marie Plocková
Ing. Marie Potůčková

III) VH ASPŠ  SCHVALUJE:

  1. Zprávu o hospodaření za minulé období
  2. Zprávu revizní komise za minulé období
  3. Příspěvek členské školy na organizační a metodickou činnost pro rok 2010 ve výši Kč 4.000

IV) PROGRAM ODBORNÉ ČÁSTI:

  1. Důležité legislativní změny ve školském zákoně
     referát: PaedDr. Jaromír Krejčí, MŠMT
    viz příloha
  2. Důležité legislativní změny v zákoně o pedagogických pracovnících
    referát: Mgr. Michal Trunda, MŠMT
    viz příloha
  3. Podpora odborného vzdělávání v současných podmínkách
    referát: Mgr. Miloš Rathouský, MŠMT
    viz příloha
  4. Aktuální úkoly v příštím období
    Referát: Ing. Jitka Pohanková, NÚOV
    viz příloha
  5. Zkušenosti s novým modelem přijímacího řízení – diskusní panel
    Mgr. Miroslav Soušek, Parlament ČR

    Ředitelé škol zdůraznili jednoznačně špatné zkušenosti s novým modelem přijímacího řízení:

    • Mnohem vyšší počet žáků nebyl přijat v prvním kole přijímacího řízení. Nesplnil se tedy předpoklad, že nový model zlepší šance žáků byl přijat na školu, které dávají přednost
    • Školy mohly podstatně později poskytnout informaci rodičům o volných místech v dalších kolech přijímacího řízení.
    • Školy teprve v průběhu prázdnin a na začátku školního roku získaly konečnou představu o přijatých žácích.
    • Nový model znemožňuje ředitelům škol jakékoliv racionální úvahy o počtu tříd a učebních skupin. V okamžiku rozhodnutí o přijetí nemá ředitel jakoukoliv informaci, kolik žáků na školu skutečně přijímá.
    • Tyto skutečnosti mají pak závažné důsledky v organizaci výuky, v hospodárnosti při otevírání tříd a studijních skupin a v pracovně-právních vztazích.

RŮZNÉ:

  1. Standardizované zkoušky na výstupu ze základní školy
    Ředitelé zúčastnění na valné hromadě jednoznačně podporují zavedení standardizovaných výstupních zkoušek na základní škole, které by se mohly stát průkazným kritériem při přijímacím řízení. Zavedení těchto zkoušek by umožnilo úvahy o skutečné racionalizaci a liberalizaci přijímacího řízení
  2. Závěry elektrotechnické sekce
    Součástí usnesení valné hromady ASPŠ jsou tyto závěry elektrotechnické sekce:
    1. Členové sekce elektro APŠ souhlasí s obavami zaměstnavatelů a současně si uvědomují obtížnost zásahu do RVP Informační technologie ve skupině 18. Možné východisko z tíživé situace vidí ve vzniku nového RVP ve skupině 26 elektrotechnika s názvem, například, „Technická informatika“ (je možno dát i jiný název), do kterého by bylo možno převést stávající studijní obory Informační technologie, Výpočetní technika, Správce informačních systémů a  Elektronické počítačové systémy ze skupiny 26 v rámci kurikulární reformy. Současně by i zůstala zachována podmínka zdravotní způsobilosti podle přílohy č. 2 k NV č. 689/2004 Sb., ve znění NV č. 242/2009 Sb.

      Nově vzniklý obor (v rámci skupiny 26) by byl zaměřen na technickou a obor skupiny 18 (jak je již vyřešeno) na prováděcí oblast problematiky informačních systémů. Je nutno konstatovat, že oblast výpočetní techniky, její konstrukce, nastavení, provozu a údržby je nesmírně široká oblast, která se neustále rozšiřuje. Je obtížně tuto oblast obsáhnout jedním RVP – viz řešení problému vysokými školami.
    2. Členové sekce elektro APŠ žádají odbor 23 MŠMT ČR a NÚOV o doplnění kvalifikované normy stanovující maximální počet žáků na jednoho učitele při výuce praktického vyučování v RVP elektrotechnických maturitních oborů.

 Ve Špindlerově Mlýně dne 8. října 2009

Ing. Jaroslav Ponec v. r.
předseda Asociace SPŠ ČR