Hledání

Prohlášení Unie školských asociací CZESHA k novele školského zákona č. 561/2004 Sb. týkající se změny podmínek přijímání do 1. ročníku vzdělávání ve středních školách

Národní rada Unie školských asociací CZESHA vydala kritické prohlášení k novele školského zákona, která mění pravidla přijímacího řízení na střední školy. Podle CZESHA přinese nová právní úprava řadu negativních důsledků – zvýšení administrativní zátěže, nárůst provozních nákladů i destabilizaci celého systému.

Zásadním problémem je podle asociace zavedení možnosti podat více přihlášek v jednom kole bez dostatečně upraveného systému řízení a evidence. To podle školských odborníků povede k „virtuálnímu převisu“ uchazečů, prodloužení přijímacího řízení, ztrátě přehledu o skutečném počtu nastupujících žáků a zvýšení nejistoty pro školy, rodiče i žáky. V důsledku toho hrozí komplikace při plánování výuky, personálních kapacit a financování.

CZESHA varuje, že novela vznikla v době, kdy stávající systém bez problémů umožňoval umístit většinu uchazečů již v 1. kole. Změny tak podle jejího vyjádření nejsou potřebné a naopak zhorší fungování školského systému. Unie vyzývá zákonodárce k přehodnocení úpravy s ohledem na její praktické dopady.

Společné prohlášení UZS ČR a CZESHA k pozměňovacímu návrhu znění § 166 odst. 5 školského zákona

Unie zaměstnavatelských svazů ČR a Unie školských asociací ČR (CZESHA) se společným prohlášením důrazně ohradily proti pozměňovacímu návrhu poslance Tomáše Zajíčka ke změně § 166 odst. 5 školského zákona, který by umožnil odvolávání ředitelů škol i bez prokazatelného závažného důvodu. Podle signatářů by šlo o krok zpět, jenž by otevřel prostor pro subjektivní, či dokonce politicky motivované zásahy do řízení škol.

Původní ustanovení § 166 odst. 5 bylo do zákona začleněno právě na základě negativních zkušeností s neodůvodněnými odvoláními ředitelů a mělo chránit integritu vedení škol před svévolným jednáním. Obě organizace upozorňují, že odstranění slova „závažného“ z textu by fakticky anulovalo smysl celého ustanovení. Návrh byl dříve již jednou odmítnut v rámci meziresortního připomínkového řízení a stáhnut ministerstvem školství s odkazem na potřebu širší a systémové debaty. UZS a CZESHA proto apelují na poslance, aby návrh jednoznačně zamítli, a jsou připraveny podpořit cestu objektivního hodnocení ředitelské práce, založeného na skutečných výsledcích a standardizované evaluaci.

Pozvánka na "StreTech 2008"

České vysoké učení technické v Praze zve střední školy k účasti na druhém ročníku celostátní přehlídky studentských projektů Středoškolská technika 2008 (StreTech), který se uskuteční 18. června 2008 v prostorách ČVUT. Akce navazuje na úspěšný pilotní ročník v roce 2007 a jejím cílem je nabídnout studentům příležitost představit výsledky své technické či odborné práce široké veřejnosti a akademické obci.

StreTech je otevřený všem typům středních škol a umožňuje prezentaci formou posterů, modelů i elektronických prezentací. Studenti se nejen představí, ale získají i zpětnou vazbu od odborníků a navážou kontakty s vrstevníky z jiných škol. Organizátoři zároveň vítají účast tříd i jako návštěvníků – akce může být zajímavým zpestřením školního výletu do Prahy. Zájemci by měli zaslat předběžnou přihlášku do 29. února 2008 na adresu stretech@fs.cvut.cz. Podrobnosti a aktuality jsou k dispozici na www.fsid.cvut.cz/stretech.

Zápis z 18. valné hromady Asociace středních průmyslových škol ČR ve dnech 17.-19. října 2007 ve Špindlerově Mlýně

Valná hromada Asociace středních průmyslových škol ČR, konaná 19. října 2007 ve Špindlerově Mlýně, schválila zprávy o hospodaření a činnosti a potvrdila výši členského příspěvku na organizační a metodickou činnost pro rok 2008. Do Rady ASPŠ byl nově zvolen Ing. Pavel Žemlička jako zástupce Karlovarského kraje.

Odborná část se zaměřila na klíčové oblasti školství – především na přípravu nové maturitní zkoušky, inspekční činnost ČŠI, vnitřní hodnocení škol, kompetence pro trh práce a standardizaci výstupní zkoušky ze ZŠ. V diskusi zazněla podpora zavedení státní maturity s důrazem na její kvalitní organizaci a problematika jejího dvouúrovňového modelu. Zástupci škol se rovněž věnovali připravovaným změnám v přijímacím řízení a potřebě finančního zajištění nových RVP.

V rámci spolupráce sekcí byla dohodnuta společná tvorba univerzálních částí školních vzdělávacích programů a jejich sdílení prostřednictvím webu ASPŠ. Valná hromada se rovněž shodla na potřebě legislativního řešení nedořešené problematiky maturitních zkoušek z jednotlivých předmětů.

Zápis z Odborného a metodického semináře Chemické sekce Asociace SPŠ ČR ze dne 18. – 20. června 2007

Na celostátním setkání zástupců chemických škol sdružených v Asociaci SPŠ ČR, které se uskutečnilo 18. – 20. června 2007, byla projednána široká škála témat týkajících se odborného vzdělávání, tvorby školních vzdělávacích programů (ŠVP), maturitních zkoušek i spolupráce s praxí. Přestože školy čelí trvalému úbytku zájmu o chemické obory, zůstává patrný vysoký zájem zaměstnavatelů o absolventy s odborným chemickým vzděláním.

Diskutována byla problematika Pilotního programu S, obtíže s organizací odborné praxe, průběh přijímacího řízení i stav příprav státních maturit. Velký důraz byl kladen na spolupráci škol s firmami i vysokými školami, podporu popularizace chemie a marketing škol. Zazněly také příklady dobré praxe v oblasti kvality řízení, certifikace ISO, zahraniční spolupráce a využití Europassu. Projednány byly i otázky bezpečnosti práce v laboratořích a související legislativní normy, jejichž řešení bude pokračovat na dalších setkáních.

Zápis z jednání sekce technického lycea dne 18.10.2007

Sekce technického lycea Asociace SPŠ ČR se na svém jednání dne 18. října 2007 věnovala důležitým tématům souvisejícím s výukou a maturitními zkouškami na oboru technické lyceum. Byla potvrzena prodloužená platnost rozhodnutí o pokusném ověřování maturit na TL pro roky 2007/08 a 2008/09. Členové sekce zároveň jednoznačně odmítli návrh na sjednocení rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro všechny typy lyceí a podpořili samostatnost jednotlivých lyceálních oborů.

Diskuse se zaměřila také na tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP), jejich formální ohlašování a požadavky vyplývající z RVP. Byly rovněž navrženy tři části profilové maturitní zkoušky, včetně zachování obhajoby dlouhodobé maturitní práce. Nabídka metodické pomoci pro školy, které s TL začínají, zůstává i nadále v platnosti. Sekce zároveň vyzvala školy k aktualizaci údajů v databázi ASPŠ ČR.